Med vår ökade digitalisering i samhället så fortsätter e-handeln att öka i explosionsartad takt. Vi blir mer och mer uppkopplade och enkelheten att utföra köp på olika enheter gör det enklare och snabbare att handla på nätet. Vår utbyggnad av 4G nätet och bra bredbandsutbud i Sverige för det enkelt för oss att handla oavsett om vi sitter på bussen påväg hem från jobbet eller i en solstol i sommarhuset. Vi är ständigt uppkopplade och har i dom flesta fallen tillgång till bra internet och en enhet att handla ifrån. Dagens e-handlare arbetar ständigt med att underlätta köpsprocessen för oss och med ett få klick kan du köpa dina favoritskor direkt från din mobiltelefon på tåget påväg hem från jobbet.

Varför ökar Ehandeln?

Att e-handeln ökar beror på många saker. Men den primära anledningen till att e-handeln ökar så mycket som den gör beror på den digitalisering som vi står inför. I början så handlade vi mycket via lokala webbplatser och e-handlare vi kände till och gärna från webbplatser i Sverige. På senare tid har vi dock blivit betydligt mer erfarna och vi handlar även från betydligt fler utländska webbplatser än tidigare. I samband med detta så har vi även blivit betydligt mer kräsna när det kommer till vår e-handel, vi kräver snabbare leveranstider, stort sortiment och bra priser. Vi ställer också höga krav på säkerheten och vilka betalningsalternativ som finns.

Här är sveriges e-handlare ledande på att möta sina kunders krav och förväntningar. Även här har utländska aktörer snabbat på sina leveranstider och matchar priser och sortiment, du kan beställa en produkt från Tyskland och ha den i brevlådan inom ett par dagar. Kort sagt kan vi säga att svenska e-handlare även har fått konkurrens från utländska aktörer.

Under andra kvartalet 2016 så var tillväxten för e-handeln på hela 18% enligt E-barometern.

Produkter som säljer bäst på nätet

Det finns många olika typer av produkter som säljer bra på nätet men den kategorin som sticker ut mest är skor och kläder. Den kategorin har stadigt ökat från år till år och trenden ser ut att fortsätta. Under andra kvartalet var det ungefär 36% av dom som handlat på nätet som handlat skor eller kläder. De som handlar mest på nätet är personer under 50 år, däremot är det försumbar skillnad mellan män och kvinnor, här handlar vi ungefär lika mycket. En annan kategori som ökar kraftigt är lån från bank norwegian.

Hur drabbas den klassiska butikshandeln?

Självklart drabbas den hederliga butikshandeln negativt av den ökande e-handeln. Däremot får man inte glömma att många butiker kan få ökat e-handel genom att demonstrera produkterna i butiker eller showrooms. Man kanske inte behöver ha lika stort lager i butikerna längre men att erbjuda kunder att komma in och titta på produkterna kommer fortfarande att vara viktigt. Det är dock ingen hemlighet att butikshandeln kämpar för att överleva och ser en minskad försäljning.

Konsumentbeteende

Eftersom vår ökade användning av mobiltelefoner och tillgänglighet av bra internet så ändras vårt konsumentbeteende. Svenskar handlar mer och mer direkt via mobiltelefonen och e-handlare har blivit duktiga på att optimera sina webbplatser för mobilen. Under det andra kvartalet 2016 så handlade var femte svensk via mobilen och ser man genomsnittligt så handlar var fjärde svensk via mobilen idag. Det vi också ska tänka på är att många gör sin research på mobilen och sedan genomför köptet på sin dator när man har kommit hem. Man kan kort sagt säga att vi använder mobilen lite som ett skyltfönster, innan vi handlar på datorn. Med tanke på att Google också börjar välja mobilen först kommer det bli en viktigt faktor framöver. Att ha en mobilanpassad hemsida kommer vara otroligt viktigt både för användarna men också för Google.

Kommer vi i framtiden handla allt på nätet?

Det är en bra fråga och om vi fortsätter som vi gör nu kommer vi nog på sikt handla en majoritet av våra produkter på nätet. Sedan kommer antagligen inte vårt beteende att förändras helt då vi fortfarande kommer vilja besöka butiker för att få inspiration, se och klämma på produkterna.