I Samarbete med Våning 18

Våning 18

Ordet sökmotoroptimering kommer från engelskans Search Engine Optimisation och förkortas SEO – Ett samlingsnamn för olika metoder som behövs för att få en webbsida att synas högst upp i olika sökresultat. Det kan till exempel vara när någon söker inom de områden som din webbsida tar upp. På så sätt får du fler besökare till din webbplats. Det är genom algoritmer, en (metod för en lösning av ett ma
tematiskt eller logiskt problem) som ser till att ditt företags hemsida eller din blogg kommer högre upp på Google.

Anlita proffs och få hjälp

För att kunna tjäna pengar på online så behöver man ha en bra strategi för sin sökmotoroptimering och även i sin marknadsföring via Google ads.
Om du inte är skicklig på SEO och SEM (Search engine monetizing) så är det mycket bättre att anlita proffsen. Det finns massor av företag som specialiserar sig på just dessa två ämnen. Våning18 är ett sådant företag. De hjälper dig att öka din försäljning, din trafik och dina konverteringar kostnadseffektivt genom att strategiskt arbeta med SEO och SEM för din hemsida.

Nyckelord

Den enklaste förklaringen vad sökmotoroptimering går ut på kan sägas vara att hitta bra nyckelord. Dessa nyckelord bör även skrivas ett visst antal gånger i texten du skriver. Fördela orden över hela texten och inte bara i början, i mitten eller i slutet. På så sätt blir det lättare att hitta ditt företag. Nyckelord kan vara vad ditt företag sysslar med, som till exempel cykelreparatör. Om du behärskar WordPress är det väldigt bra, för det gör ditt jobb som sökmotoroptimerare enklare. Att använda text som nyckelord i bilder är inte att rekommendera. En sökmotor kan inte känna igen texter i bilder, så det är helt förkastligt att göra så. Du ska inte heller använda HTML-koder när du jobbar med sökmotoroptimering, utan det är endast nyckelord som gäller. Ibland kan det ta så lång tid som nästan upp till ett år innan du ser ett bra resultat. Nu är det så att ju längre tid det tar desto bättre sökmotoroptimerare är du. Det är viktigt att du hittar grundläggande ord, och de ska då leda direkt till din webbsida. Nyckelorden bör även finnas på hemsidans undersidor. Att börja med enkla ord och se hur de fungerar är det bästa sättet. Skulle dessa inte fungera, då kan du använda svårare ord.

Länkar och sökord i rubrikerna

Däremot är många länkar bra att ha i en text, eftersom dessa hjälper sökmotorerna att lättare hitta din webbplats. Att länka till företag som jobbar med liknande saker som ditt företag är positivt. Be även de andra företagen länka till din webbsida. Att använda nyckelord i rubriker för att bloggar och artiklar ska komma högt upp på Google är också viktigt. Du bör även vara konsekvent när det gäller sökorden du använder när du sökoptimerar.

Sökoptimerade rubriker

Rubriker i en text är alltid viktigt, för det hjälper läsaren att hitta rätt i en text. Om du bara är ute efter att läsa om en viss sak, är det meningen att rubriken ska hjälpa dig att hitta rätt. Det är även viktigt med rubriker för personer som har lässvårigheter. Därför bör rubrikerna vara utformade på ett korrekt sätt, annars kan inte skärmläsaren känna av dem. Annars tolkas rubrikerna som en vanlig brödtext istället, och det uppstår ingen korrekt sammanfattning. Det finns olika rubrikmallar och dessa är H1, som är den största rubriken (huvudrubriken) och den som ska stå överst i en text. Därefter kommer H2, H3 och H4, som även är den minsta rubriken. Dessa är så kallade underrubriker.

Du vill ju inte använda H1 som rubrik i hela texten, eftersom den är huvudrubrik och den som är störst. Den ska endast användas en gång på varje sida, och den rubriken ska även tala om av hela sidan handlar om. Så för en artikel som handlar om julpynt är det bra om huvudrubriken är: Vilka julpynt passar i ditt hem? H2-rubriken: Tomtar som julpynt, och H3: Olika adventsljusstakar. Det som är viktigast är att locka läsare till din sida, och att de snabbt ska hitta det de vill läsa om. Gå gärna in på nätet och titta hur andra skrivit sina artiklar.

Uppföljning

Du som jobbar med sökmotoroptimering hjälper dina kunder som tagit hjälp av dig, för att synas bättre på Google. Det är då väldigt viktigt att du ger dina kunder en uppföljning och rapportering kring hur det går. Det brukas göras i någon slags månadsrapport. Den här rapporten brukar innehålla information om vilken position kundens hemsida hamnat på Google. Även en statistik över hur många som besökt kundens webbsida, alla sökord du tagit med, och andra saker av vikt ska tas upp. Vid denna månadsrapport tar du också fram en analys över hur kundens webbsida kan prestera bättre hos Google. Med andra ord gäller det att som sökmotoroptimerare hela tiden förbättra kundens förutsättningar på Google. Att sökmotoroptimera är ett jobb som måste ske kontinuerligt för att hela tiden förbättra resultaten.

Utbildning inom SEO

Det finns flera olika sätt att utbilda sig till sökmotoroptimerare. Det finns flera privata utbildningsaktörer som har utbildningar inom SEO. Via nätet finns enklare utbildningar, och du kan också kunna få utbildning på ditt jobb. Har du tur och jobbar på ett företag som sysslar med sökmotoroptimering kanske du kan få lära dig av någon där. Att jobba som sökmotoroptimerare passar inte för dig som vill jobba snabbt och har dåligt tålamod. Nej, detta jobb kräver att du är stresstålig, och har ett stort tålamod. Det är lite som att lägga ett pussel, du får prova dig fram för hela tiden hitta rätt nyckelord.